Het jonge kind
Om zoveel mogelijk aan te sluiten bij de fantasie en spelbehoefte van jonge kinderen, werken we in groep 1-2 met thema’s. Deze thema’s worden vormgegeven vanuit Jeelo en voorbereid door alle leerkrachten samen, op basis van de leerlijnen voor groep 1 en 2.
Een dag vol afwisseling
Elke dag is er een afwisseling tussen groepsactiviteiten en individueel werk, tussen ontdekkend spelen en leren en gestructureerd werken. De ontwikkeling van jonge kinderen wordt nauwkeurig gevolgd door middel van observaties op basis van de observatielijsten van KIJK.
Een unieke aanpak
De aanpak in groep 1-2 verschilt van die in andere groepen. Dit zie je bijvoorbeeld terug in de inrichting van de lokalen. Elk lokaal heeft speciale hoeken, zoals:
- De huis-/themahoek;
- De lees-/taalhoek;
- De rekenhoek;
- De bouwhoek.
De dagindeling
De dag begint met een half uur werken met ontwikkelingsmateriaal, dat door de leerkracht is klaargezet. Sommige kinderen kiezen zelf, terwijl anderen een materiaal krijgen aangeboden door de leerkracht. Tijdens dit moment begeleidt de leerkracht een groepje kinderen gericht, terwijl de rest zelfstandig werkt volgens de regels van zelfstandig werken. Later op de dag is er een tweede moment van spelen en werken.
Ontwikkelingsmateriaal en groei
Binnen de kleutergroepen is veel ontwikkelingsmateriaal aanwezig. Kinderen werken met deze materialen en voeren opdrachten uit die passen bij hun niveau. Hiermee stimuleren we de totale ontwikkeling van het kind. Ook worden deze materialen doelgericht ingezet om taal-, lees- en rekenvoorwaarden te ontwikkelen.
Er zijn materialen voor verschillende ontwikkelingsniveaus, zodat elk kind op een passende manier kan groeien. Deze aanpak helpt kinderen op weg naar meer zelfstandigheid.
Creatieve en motorische ontwikkeling
Naast spelen en werken in de hoeken is er veel aandacht voor tekenen, verven, knutselen en boetseren. Deze activiteiten dragen niet alleen bij aan de expressieve ontwikkeling, maar ook aan de fijne en grove motoriek.